יום שישי, 22 באוגוסט 2008

העולם הוירטואלי של המחר - עולם ה-נֵט

הנֵט הוא עולם שלם, הדומה בגודלו ובתכונותיו לכדור הארץ. יש לו אטמוספירה, אוקיאנוסים ויבשות, צמחיה ובעלי חיים, ואפילו יש בו אנשים המהלכים על פניו – מבקרים מכדור הארץ.
אבל הנט אינו פלנטה רחוקה בגלקסיה שלנו, שבני האדם הגיעו אליה. הנט הינו עולם וירטואלי, סימולציה ענקית הרצה על מיליארדי סופר-מחשבים הנמצאים על כדור הארץ. והאנשים שמבקרים בנט הינם גולשים. על ידי חבישה של קסדת-גלישה, אדם יכול ליצור עותק מדוייק של עצמו, כולל כל תכונותיו הפיסיות משערות ראשו ועד ציפורן הקטנה בכף רגלו, וכל זיכרונותיו וההכרה שלו. עותק מושלם, הנוצר ישירות בנט, וממשיך את חייו של האדם שם באופן וירטואלי – נושם, אוכל, שותה, לומד ואפילו ישן – בשעה שגופו של האדם על כדור הארץ נשאר במצב "מוקפא" של מעין קומה.
כאשר הגולש חוזר אחרי שבילה בנט מספר שעות או ימים, כל החוויות שחווה וכל הידע שרכש מעודכנים במוחו, כאילו היו במציאות.
היתרון המרכזי של הנט הוא בכך שהזמן עובר בו עשרים וארבע פעמים מהר יותר מאשר על האדמה. כך שאם תלמיד לא התכונן לשיעור אך נותרו לו עוד עשר דקות, הוא יכול "לקפוץ" לנט, ללמוד במשך ארבע שעות את החומר הדרוש, ולחזור בזמן לכיתה. ואדם הנוסע ברכבת מחצית השעה כל בוקר לעבודה, יכול לבלות בזמן זה יום מקסים באתר נופש בנט – לצלול לראות שמורות אלמוגים, לנוח ולקרוא ספר, לאכול ארוחת ערב עם ידידים – ולצאת מהגלישה כעבור מחצית השעה ולהגיע לעבודה רענן וטוב לבב. האצת הזמן בעולם הוירטואלי אינה מעשה קסמים – היא מושגת על ידי תנועה יחסית במהירות הקרובה למהירות האור של כדור הארץ לעומת הנט, תופעה הפועלת לפי עיקרון היחסיות של איינשטיין.
כאשר הנט הוקם בסוף המאה העשרים ואחת, המשתמשים הראשונים היו אוניברסיטאות ומוסדות מחקר. הנט איפשר להם לקצר ניסויים מחודשים לימים, והתלמידים יכלו להשלים תוארים מתקדמים כגון דוקטורט בחודשים ספורים. בעקבותיהם הצטרפו בתי הספר, שהנט איפשר להם להשלים תוכנית לימודים שנתית בשבועיים בלבד. שאר אוכלוסית כדור הארץ לא אחרה להצטרף. חברות מסחריות, אתרי נופש ואפילו מוסדות ממשלתיים שכרו שטחים מ"שלטונות הנט", והקימו משרדים ומתקנים. תוך זמן קצר קמה בנט עיר עצומה, שהמשיכה והתפתחה במהירות גבוהה וכיום היא מכסה שטח בהקף של מחצית יבשת אוסטרליה. גורדי שחקים ומרכזים מסחריים, לצד בתים פרטיים ואפילו אחוזות מפוארות (לבעלי אמצעים) הוקמו בקדחתנות בעזרת צבא של מיליוני "נטרים", רובוטים דמויי אדם המסוגלים לבצע כל עבודה בנט. ניתן לספר עוד רבות על הנט, אך הייתי רוצה לעצור ולסכם את שלושת היתרונות המרכזיים שלו:
היתרון הראשון והעיקרי הוא שניתן לעשות בנט הרבה יותר, כיוון שהזמן העומד לרשותנו גדול פי עשרים וארבעה. למעשה חיי האדם מוארכים בצורה זו באופן משמעותי, לאלפי שנים. היתרון השני הוא קיצור המרחקים – אדם מירושלים יכול לפגוש חבר מטוקיו תוך שניה – הוא גולש לאתר שלו (נניח אחוזה על חוף הים הירוק) והחבר גולש גם הוא לאותו אתר. בתום הפגישה כל אחד "חוזר" למקום ממנו גלש לפגישה. היתרון השלישי הינו שכל האירועים בנט אינם משפיעים באופן פיזי על הגולש (למעט עידכון מוחו בחוויות.) באופן זה אדם שאוכל ארוחה דשנה בנט אינו משמין, ואדם שנפצע בנט אינו נפגע במציאות. לפיכך ניתן לקחת בנט סיכונים שלא היינו מעיזים לקחת על פני האדמה, ולחוות חוויות שנבצרות מאיתנו במציאות.
לנט עוד יתרונות רבים ויישומים מופלאים שתקצר היריעה מלתארם. אני משאיר לקורא לגלות בכוחות עצמו את שלל האפשרויות הטמונות בעולם הוירטואלי המקסים הזה. גלישה נעימה!

2 תגובות:

Yuval Y אמר/ה...

המאמר "What is the net" באתר Netfold הרבה יותר מפורט וברור. חבל שלא תרגמת אותו לעברית...
http://www.netfold.net/what_is_the_NET.html

רק אחרי שקראתי את המאמר באנגלית הבנתי איך בדיוק עובד עולם הנט (שדי מזכיר את המאטריקס, וגם את המשחק Second life), והמאמר בעברית מסביר למה בעצם יש את המגבלות על הגלישה.

למעשה הנטרים ופלינט הם פיתוחים של AI, כשהנטרים הם גירסה מוגבלת.

יוסי בסקון אמר/ה...

רגע אני לא מבין הנט אמיתי יש דבר כזה ????